
 جامعة السودان للعلوم والتكنولوجیا
 كلیة الدراسات العلیا

 
 

تاریخ وتوثیق  –) من كتاب الصحافة السودانیة 83 - 48ترجمة الصفحات من (
لمؤلفھ: صلاح   1989 – 1899سجل كامل للصحافة السودانیة في الفترة   

 عبد اللطیف
 
 

A translation of the pages (48 - 83) of the Book Entitled the 
Sudanese Press- History and Documentation of Sudanese 

Press period between 1899 – 1989 by: Dr. Salah 
Abdulatif 

 
 
 

 بحث تكمیلي لنیل درجة ماجستیر الآداب في الترجمة

 ترجمة الباحث:

 محمد صلاح الدین محمود شحاتھ

 إشراف:

 د. تاج السر بعشوم حسن

م 2016



i 
 

  استھلال

  

﴾ ِ یم ِ ح َّ ِ الر ن َ م ْ ح َّ ّھِ الر ِ الل م ِسْ  ﴿ ب

َقَ  ل َ ي خ َّذِ َ ال ّك ِ ب َ ِ ر م ِاسْ ْ ب أ َ ر ْ ْ   ﴾١﴿ اق ن ِ َ م نسَان ِ ْ َقَ الإ ل َ ٍ خ قَ َ  ﴾٢﴿ عَل بُّك َ ر َ ْ و أ َ ر ْ اق

مُ  َ ر َكْ ْ ِ  ﴾٣﴿  الأ َم َل ق ْ ال ِ َ ب َّم ي عَل َّذِ َمْ  ﴾٤﴿  ال ل ْ یَعْ َم ا ل َ َ م نسَان ِ ْ َ الإ َّم ل   ﴾٥﴿ عَ

  صدق اللھ العظیم

  سورة العلق   

    



ii 
 

 الإھداء
 

 إلى من أرضعتني الحب والحنان 
 إلى رمز الحب وبلسم الشفاء

والدتي الحبیبة(إلى القلب الناصع بالبیاض  ( 
************ 

 إلى من جرع الكأس فارغاً لیسقیني قطرة حب 
ّت أناملھ لیقدم لنا لحظة سعادة   إلى من كل

م إلى من حصد الأشواك عن دربي لیمھد لي طریق العل  
)والدي العزیز(إلى القلب الكبیر  

******** 
 إلى القلوب الطاھرة الرقیقة والنفوس البریئة إلى

)إخوتيي (ریاحین حیات  
******* 

)الي من لا یكتمل الفرح الا في حضرتھم ( اصدقائي  
 
 

 

   



iii 
 

Acknowledgments 
 

I am grateful to every teacher who supported me in my different 

educational stages since I was a child in primary school   

Also to Sudan University of sciences and technology for its grate role 

in upgrading students in our beloved country. 

It is also covers my respectable supervisor Dr. Tajelsir Bashoum 

Hassan and all professors in faculty of graduates for their good guidance to 

emergence this work to the light. 

Finally, I hope that, this work to be useful to all students who 

interested in political social and cultural roles played by Sudanese press. 
 

  



iv 
 

Introduction 

 

Translator should translate the passage honestly to deliver the full 

meaning Cleary to the receiver and this will happen after understanding the 

text and its massage  

There is many problems appeared to  the translator in the source text, 

like the ( دیتابلو ) word in which it have not equivalent in English language, so 

I solved this problem after getting the help from supervisor 

Also the difference in the culture between the two languages, I treated with 

by using the dictionaries that shows the using of words (when and how) we 

can use the words for example oxford dictionary.    
 

  



v 
 

Contents 

Title Page  
Verse of Quran  I.  
Dedication  II.  
Acknowledgements III.  
Translation’s introduction  IV.  
Table of contents  V.  
Alneel newspaper 1 
The emergence of the political parties in Sudan     3 
The National  Unionist party:-  4 
The Democratic Peoples’ party 5 
The Democratic Unionist’s  party 5 
Alumma’s party 6 
The Sudanese Communist’s Party 8 
The Southern and Western Parties 8 
The Parties’ Press: 9 
Al Khatmia Sect and the Unionist Newspapers: 9 
Suat Al Sudan ( Sudan's voice) : 9 
Al- Alam(the  flag) Newspaper: 12 
Al Ray Alam  Newspaper: 13 
Al maidan Newspaper: 15 
Alakhwan Alumslimeen( Muslims Brothers)Newspapers: 17 
The southern Parties Newspapers: 17 

Chapter Four  
The Party’s press and the political issues before Independence: 18 
The Egyptian Sudanese Relationship: 19 
The Origination of the Legislative Assembly 1948: 24 
Southern Sudan Crises and the Parties Press: 29 

Chapter five   
The Regional Press and the Specialized Press(The Laborers 'Press) 33 
Firstly, the regional press. 33 
Al-A’amil AL-Sudani (Sudanese Worker newspaper ) Newspaper 1964  35 
Al-A’mal (Labor) Magazine 1967 35 
Sout AL-haq (The Voice of Truth) 1972 36 
Sout AL-Omaal (Workers’ Voice) newspaper 36 
The original text - 



1 
 

Al-neel newspaper: 

    The first issuance of Al-neel newspaper was on Thursday the 1stof 

August 1935, corresponding to the fourth of Second Jumada 1354 AH, as a 

daily newspaper1 that was issued by The Printing and Publication Company 

which was established on the 1st of May 1935 as a capital shareholding 

company whose shareholders were Alsayed Abdurrahman Almahdi (Imam 

of Alansar sect) and Mustafa Abualila one of the Sudanese businessmen and 

a Greek merchant named “Contomichalos” 

The late Abdulah Rajab, a Sudanese journalist of the pioneer leading 

generation 2 ,says about Al-Neel newspaper: “The idea behind the 

establishment of AL-neel newspaper came from “Contomichalos” who was a 

Greek merchant in Khartoum for the sake of serving his own financial 

interests between Egypt and Sudan with Alsayed. Abdurrahman Almahdi. 

The Idea developed more clearly after the visit of the agricultural 

economical Egyptian mission to Khartoum at the beginning of 1935. Its 

targets were commercial only. 

An Egyptian national, Hussein Subbhi (a reporter for Alexandria-

based magazine Aljamhour magazine) was chosen as the first Editor-in-

Chief for Al-neel newspaper. 

Starting from the very first issue and the subsequent ones, the aims of 

the newspaper were very clear. It focused on the national inclination and the 

economic in cooperation between Egypt and the Sudan. In the first issue, 

which appeared on the 1st August 1935it stated that:“The editorial policy of 

this newspaper is based on the fact that the principles of this newspaper shall 
                                                             
1 We did not consider Al-neel newspaper the first daily newspaper as some researchers claimed , that 
because Al Sudan newspaper was in its last year a daily newspaper. 
2 He was dead in 1987 and his memos was published in his newspaper before his death under title of               
(A-iesh memos)     



2 
 

be (and forever) the serving of the overall interests of this country in terms 

of satisfying the needs for intellectual communication”. Also in the issue 

published on the 24th January 1937, it was said the front page that:  “The 

Egyptian-Sudanese history will record in its brightest of pages the endeavors 

of those individuals who strived to realize the idea of the economic mission. 

Both the Sudanese and Egyptians equally recognized the favor of the man 

who felt the necessity of communication between them and the efforts of 

who contributed the most to the success His efforts were crowned with most 

of the success of the idea. That man was undoubtedly Sir “Contomichalos” 

Al-neel newspaper carried on its national and economic policy as it 

“aims to revive the Sudanese nationalism in the hearts and spirits and to stir 

it up and glorify it: This is in addition to defending the rights of the peasants 

and laborers together with caring for the youth and the students in Egypt and 

Sudan, because they are the awaited hope in the building up and the 

advisement of the nation3 

So at the beginning, Al-neel was the newspaper of all of the Sudanese 

people and one that called for cooperation with Egypt. However; afterwards 

and following to the emergence of the political parties in the Sudanese area, 

Al-neel turned into the official mouthpiece of Alansar sect. It adopted the 

policy of the sectarian Umma Party whose policy called for an independence 

from Egypt. In its issue of the 22nd of January 1949, Al-neel says: “As from 

this very day, the mission of Al-neel newspaper will be the unification of all 

the diversified groups and parties and the completion of the independence of 

the Sudan from any hegemony save that of the Sudanese policies in order to 

free the country form the yoke of the hateful condominium rule.  

                                                             
3Al-neel newspaper, 6/7/1950  



3 
 

That was the something which the Umma Party called for in order to 

gain independence from Egypt. At the same time, the Party’s relationship 

with Britain was strong. We also see that the newspaper was in its last breath 

and stopped coming out for many months, which is the period between 

November 1949 and July 1950). It justified that by the desire to improve its 

performance.  It stated: “It did not stop due to any sort of financial failure 

and the evidence of this is that it continuously kept on raising the salaries of 

editors and administrators, but that was due to its constant keenness on 

improving performance and the preparation of resources necessary for this”1  

From that date Al-neel newspaper continued to be issued in its new 

partisan form and it went on after independence until 24 February 1960 

when it stopped during the first military rule. 

Therefore, Al-neel newspaper preceded the establishment of the 

political parties. At the beginning, its aim was not political, rather it was 

economic and national. Because Alsayed Abdurrahman Almahdi was one of 

the founders, it. Later on changed into a newspaper that is loyal to the 

Umma party and Alansar sect. 

    Before discuss the politically affiliated newspapers, we should speak 

about the emergence of the political parties in Sudan. 

The emergence of the political parties in Sudan:     

After the First World War, small political, literary societies, and 

organizations emerged which were the seed for the establishment of the 

political parties as of late. After these organizations reacted with social and 

religious factors that later translated into the tribal and sectarian ones. 

In 1920 the first political organization in Omdurman was established 

which is the Sudanese federation society and in 1924 the ALLIWAA 

ALABYAD SOCIETY was involved in an armed conflict against the 



4 
 

occupation that was established. This conflict was known as the 1924 

revolution which was led by Ali Abdullateef and his colleagues. Also, some 

intellectual and political currents spread between the graduates regardless of 

their different schools and still called for the national work and the 

movement of the people to achieve the targets that every school was calling 

for. As a result of that, the graduates’ public conference was formed on the 

12th February 1938, and that was the aftermath of the 1936 Treaty between 

Egypt and Britain that didn’t mention anything about Sudan. This in turn 

ignited strong feelings from the Sudanese people and pushed them to 

organize themselves into political activities that later adopted the parties 

style which were based on political sectarian and tribal factors.  

At the beginning, it was based upon two different groups, the first one 

being the federation parties based on the leadership of Alsayed Ali 

Almerghani (Head of Alkhatmia sect) and they called for the federation with 

Egypt and other parties. The second group was based on the leadership of 

Alsayed Abdurrahman Almahdi and Alansar Sect called for the 

independence from Egypt. 

Below we will discuss these parties briefly: 

1. The National  Unionist party:-  

The Unionist national party is considered at the front of the basic 

Unionist  parties which played an essential role in the history of the party’s 

life in Sudan (Mr. Ahmed Mustafa) the Sudanese researcher in his research 

about the political issues in (Sahafat Al-Sudan) said that the Unionist  

national party is the party which was unified between five former Unionist  

parties and the signature of  the political statement was conducted  in the 

first of November  1952 as a result of an invitation from the Egyptian 

government at that time. It was thought to be the unification of the word of 



5 
 

the federal parties, since their targets were mutual, Ismael Alazhari was 

chosen as head of the party4. 

2. The Democratic Peoples’ party: 

This party originated on the 27th of Jan 1956 with the leadership of 

Shakh Ali Abdurrahman. It combined the group that split apart from the 

federal national party when it rejected its principles of federation. It 

basically relies on the Alkhatmia sect people, (Alsayed Ali Almerghani is 

considered a spiritual figure of the party and being chief of Alkhatmia sect. 

It is also he who called for the establishment of this party for seeking out the 

Sudanese people in general and Alkhatmia people specifically5. 

3. The Democratic Unionist’s party: 

     Many efforts have been made after the independence especially after 

the October revolution in 1964 that united the former two parties together. 

The Unionist national party had united with Al-Umma party in 

forming the government. These efforts continued until the combination of 

the two parties was achieved. The last name of each of the two parties was 

taken to become the new combined party, which is now The Democratic 

Unionist Party that was on the 12th of December 1967. The new party 

however was under the guidance of Ismael Alazhari who carried on 

practicing its political activity until “The Coup of25th May 1969” which 

cancelled all parties. Soon after, the uprising of April 1985 erupted and the 

two parties split apart; and Ali Mahmud Hassanain declared in 1985 the 

dissolving of the union. The Unionist national union withdrew from the 

Democratic Unionist party to remain under the leadership of Alsayed 

Mohammed Osman Almerghani who did not admit this withdrawal. Dr. 
                                                             
4Al sayyed Ahmed Mustafa, the political Issues in Sudan’s press, P.HD research did published . university 
of Cairo ,faculty of Advertisement 1984 page 91     
5Al noor Dafallah , former reference page no 25   



6 
 

Ahmed Alsayed Hamad then established the people’s Democratic Party. The 

federal movement seemed split apart and quite changed and Al-Umma party 

surpassed the democratic federal party in the 1986 elections. In 1988 much 

effort was spent on the federal circles so that the federal groups would return 

to the beginning of the democratic Federal party which was led by Alsayed 

Mohammed Osman Almerghani. 

4- Al-Umma’s party: 

Al-Umma party is considered one of the most powerful parties which 

called for the independence of Egypt and does not accept unity within it. 

This party originated on the 28th of January 1945 and was guided by Alsayed 

Abdurrahman Almahdi which combined all small independent parties (the 

republican nationalist’s party) which was led by Ahmed Yousif Hashim in 

1944.  The Republican independence party was headed by Mirghani Hamza 

in 1954; the Republican Socialist Party was headed by Ibrahim Badri in 

1951. Thirdly, the Sudanese party was headed by Mohammed Ahmed Omer 

in 1952, and lastly the National liberation party was headed by Omer Al-

Khalifa Abdullahi Al-taishee 1957. 

     The Umma party kept on bearing the logo of Sudan for the Sudanese 

like the call of the national party in Egypt headed by Mustafa Kamel (Egypt 

for the Egyptians), in fact both invitations were attributed by historical 

sources to the British occupation wherein (Kromer) was encouraging like 

this racial aspects.  

       When the Umma party was established it was welcomed by the 

government circles with hospitality and encouragement, and accordingly 

became the only recognized party by the Sudanese government6. 

                                                             
6RashedAlbarawi, studies in Sudan, AL-nalda Al-masria , cairo 1950, page 110.  



7 
 

Other Sudanese researchers like Al-nour Dafallah sees that the Umma 

Party is A section Party because all its Members and supporters was from               

Al-Imam Al-Mahadi followers who were known later of the extreme 

fanaticism for Alsayed Abdurrahman Al-Mahadi, those are believes that he 

was created to be leader and accordingly it is a section party in the first 

grade 7  .the party called for independence and the establishment of a 

complete Sudanese government that derives its power from a Sudanese 

parliament that is elected by the people, it also aims to  maintain the good 

relationship with Egypt and Britain  

       In 1966 the party was exposed to disagreements between its leaders 

which led to its split in to two wings which were Al-Imam Alhadi Al-

Mahadi as the first wing, and the second wing is Al-sadig Al-Mahadi wing, 

these derisions continued until it was again united in April 1969. It carried 

on resuming its political parties in Sudan until its  dissolved after May coup 

1969,at the aftermath   of April upraise 1955 the party reemerged as the 

strongest political parties under the leadership of Al-sadig Al-Mahadi who 

played a role in overthrowing the military regime, he entered 1986 elections 

to win most of the constituent assembly seats, and sounder the presidency of 

the government by coalition with the other parties, one time with the 

democratic unionist party, and another time with the Islamic front, then back 

again  To the new coalition with the democratic unionist party, and splits off 

the unionist party until 30 June  1989 military group occurs   under the 

leadership of lieutenant general Omer Hassan Ahmed Al-basher  needed by 

the country. Who for the third time cancels the Sudanese parties. 

 

 
                                                             
7Al-noor Dafallah, former reference page 28  



8 
 

5- The Sudanese Communist’s Party: 

The establishment of the Sudanese Communist Party for the first time 

refers to August 1945 when a number of Sudanese intellectuals in 

Omdurman and formed the Sudanese front for the national freedom 

(GESTO) which was a reflection of similar political organizations in Egypt. 

Those intellectuals used to raise the motto of getting rid of the 

colonizer, therefore it bore the motto of “the anti – Colonizer’s front “ , and 

published its statement in 1954 specifying its policy which is ((request of the 

immediate withdrawal of the British forces from Sudan, and the election of a 

National Government to combat the colonizer, and release of subordination 

shackles from the colonization states and conduct of the social reform that 

needed by the country)). The Communist Party emerged as a public party in 

24th February 1956 and not after October 1964 according to some views and 

the decision of its dissolution decree in the constituent assembly in 9th 

December 1965 which resulted in freezing its activity to rescue activity after 

1985 upraise. 

6- The Southern and Western Parties: 

 When the first elections were run in Sudan at the end of 1953, there 

was only one party which is the Southern free Party led by “Strean Lahore8”, 

but after 1968 elections the number of the Southern parties became eight 

parties. The Southern front and Sano party are considered of the biggest 

political party in the South. 

 These parties were dissolved after May coup 1969, but it reappeared 

in different names after April upraise in 1985, some parties were 

consolidated again and some were dissolved; and some new parties were 

                                                             
8Alnour Dafallah, former reference, page 11   



9 
 

formed, some of them participated in the government others joined the 

opposition.  

 Also new political parties were formed in Western Sudan, such as the 

Sudanese National party and the General unionist of Al-Nuba Mountains, 

and other parties in the east like (Al-beja party). They are all racial parties 

that appeared after 1985 upraise, and it had seats in the constituent 

Assembly.  

Thus the political parties multiplied, but there remains to says that the 

Strongest Political Parties are the ones that emerged after the Second World 

War represented in the Democratic Unionist party. And Al-Umma party, 

they are the ruling wings in Sudan, intermingled with other parties attitudes 

that have religions or racial tendency like the Islamic Front and the Southern 

Parties. 

 The multiplicity of the political parties led to the multiplicity of the 

newspapers parties. 

The Parties Press: 

 We have formerly referred to that, “Alaeel” newspaper was started as 

an economical National newspaper than changed into a party’s newspaper 

that expresses Al-Umma Party and Alansar Sect policy. On the other hand, 

there is newspapers emerged, they were expressing about the Khatmia sect 

like “Sout Al-Sudan”. 

Al- Khatmia Sect and the Unionist Newspapers: 

1- Suat Al Sudan (Sudan's voice): 

Sout Al Sudan newspaper was issued in May 1940 as a daily 

newspaper in a (tabloid) size and owned by ((Al Salam Company for 

Printing and Publication.)) The participants in the newspaper were Sayed Ali 

Al-Mirghani, head of Al Khatmia sect, Ahmed Suwar Al-dahab who is a 



10 
 

merchant from Omdurman, Al Dirdiri Osman who is a judge, Ahmed Al 

Sayed Al-feel who was a former mufti, Omer Ishaq and others, with a capital 

estimated at five thousand pounds divided between the participants at a price 

per Share as five pounds. Mohammed Ashri Al-siddiq was chosen   as Chief 

editor and he was not belong to Khatmia sect, he was also one of the 

dictatorial staff of ((Alnnhda)) and ((Al-fajr)) magazines, when he was 

chosen as chief editor of Sout Al Sudan he was working at the judicial 

corporation , he resigned in April 1940, He was a higher cultured youth who 

occupied an outstanding post among the Sudanese Scholars. His culture was 

influenced by the western culture. The Government agreed to choose him 

and it doesn’t objected  against him or his essays that he used to publish  

where he showed that he doesn’t like to make the party which is the 

Democratic People’s party  which the newspaper express  avoiding the  

frankness with the Government, that didn’t last long. 9 , but Mohamed 

Asheeri Al-siddiq left editing presidency after a year due to the deterioration 

of the financial circumstances of the newspaper, and was replaced by Hassan 

Badri who was his assistant for  temporary time ,, until Ismael Al atabani 

was appointed in the first of January 1942 as chief editor , he continued  

until February 1945, and because there was no successor,  Ali-Hamed was 

appointed as supervisor of chief editor tasks. 

 The problems of “ Sout Al Sudan “ were great, due to the stubborn 

Government’s attitude of it because of its national policy that is sympathized  

with Egypt ((its chief editor was subjected to trials, and payments exceeded 

two thousand pounds)). He stooped for the first time in 16 July 1946 for two 

weeks by the order of the Government due to its publication to an essay 

entitled((the Tragedies  of the English in Sudan)),  afterwards it stopped 
                                                             
9Matty ONIL AlOALmaliotl .op. ctt. P. 36 



11 
 

again during the period of November 1947 till June 1948, as a kind of 

protest against the trial of Mohammed A meeno Hussain, one of its chief 

editors, and its sentencing against him by  six months prison  for its  writing 

an article entitled “ Head of the Serpent” it which he attacked the British and 

their assistants.10 

 After that ((Sout Al Sudan)) was continued in issuance then it stopped 

in 26 July 1955 for the same reasons that concerns of its National attitude 

that opposes the English occupation and it retained again on 16 September 

1955. Mohjoub Abdulmalik in his research about the press and politics in 

Sudan says that: “the occupation Government though on the cancelation of 

the license that a awarded to the newspaper, but it retreated avoiding 

confirming the conception that it protects the Umma Party and its supporting 

newspapers, it blocked the Government advertisements of it and resorted to 

the style of fines and trails instead of cancellation.11 

 In the copy of 20th of June 1956 the newspaper showed its partie’s 

policy, it said “Sout Al Sudan is a support to people’s democratic party, and 

the tongue that expresses its broad public, no negligence or hesitation, at the 

same time it calls for the unity of the National row and it is puts the benefit 

of people above all consideration”. 

 The newspaper continued on issuance as s newspaper that expresses 

about the tongue of the people’s Democratic Party which is led by Alsayed 

Ali Al-Mirghani until it stopped for good in the first day of January 1966 

after it continued issuance for twenty six years. In spite of the pressures put 

on the newspaper it continued to be superior in distribution where as its 

everyday distribution in its last years reached approximately five thousand 

                                                             
10 Mr. Ahmed Mustafa , a former reference, page 264. 
11Mahjoub Abdel Malik, opcit . p 39. 



12 
 

copies daily, it was a public newspaper that opposes the Government in vital 

political issues. It carried on struggling against the English policy alone and 

against Al-Umma party, and is considered one of the outstanding 

newspapers in the history of the Sudanese press.12 

Al- Alam (the flag) Newspaper: 

 Al-Alam newspaper was issued in 24th November 1953 as a daily 

newspaper that speaks on behalf of the National Unionist Party in four pages 

of the large size, then it changed its size to the   half size ((Al-tabloid) until it 

stopped from issuance on May 1968. Price per copy was limited to ten 

milliemes, Dr. Ahmed Al Sayed Ahmed was chosen as chief editor, 

privilege owners and printers is the Unionist National Party, it used to be 

printed at the Union Prints at Khartoum.  

 Al-Alam expressed its policy and goals in its first issue when it said 

that “Al-Alam is a political intellectual and free school that works in the 

National field with honesty and courage spoken by the Unionist National 

Party tongue, obligated by its mottoes and service to achieve the free Union 

with the Egyptian people who was known by its support to Sudan in all 

stages of its struggle13. 

 It stopped issuance in 17th of November 1958 when  General Ibrahim 

Abboud military system the party’s work in Sudan, then it resumed its  

issuance  in the first January 1964, after  the military system defeating and 

parties’ life returned its second issuance was on 1st Jan 1965   when the two 

parties , the Unionist National party and the people’s. Democratic were 

consolidated under the name of the Democratic Unionist Party, Al-alam 

                                                             
12 Ibid. 
13 Al Alam – issue no 24,11, 1953 



13 
 

stopped it issuance and joined((Aljamaheer14)) newspaper which expresses 

the Democratic People’s party, that was in 29 May 1968, and wrote under 

title “To  the party’s people” saying“ We have decided to write our 

Journalistic efforts with our free colleagues of “Aljamaheer”  members, until 

the party could prepare for the issuance of “Al Alam“  again to associate its 

colleague  “Al Jamaaheer” in the spread of the party’s principles and goals15 

.  The newspaper wasn’t issued after that. 

Al Ray Alam Newspaper: 

 Al-ray Alam newspaper emerged in the middle of March 1945 as a 

neutral independent newspaper in the first, but it quickly rejected its 

neutrality and changed into a Unionist newspaper opponent to Al-Umma 

Party and the British policy, its owner and chief editor Ismael AL-atabani 

who was one of the founders of the Unionist Party, and he was chief editor 

of “Sout Al Sudan”. The newspaper was established with a humble capital in 

cooperation with his colleagues Mohammed Abdul Haleem, Ahmed Khair 

and Dr. Ibrahim Anees, they are of the Unionist intellectuals. 

 At first he used to print his newspaper in “Macorquodale” print and 

after five years he established his own print. he strived hard to change the 

name of the newspaper to “ Algehad”  in accordance with a suggestion from 

his colleagues Hassan Najeelah and Abdeen Ismael, but the secretary 

administrator refused that name and he found  in that name what might stir 

the struggle with Al-Umma Party, he also refused another suggestion to 

change the name into (Alakhbar) the news.  

 The newspaper kept in issuance until the after month of independence. 

 We have selected a group of copies from the eight years which was 
                                                             
14Aljamaheer newspaper was issued 22 January 1965 expressing the people’s democratic party’s  views , 
and is considered of the party’s newspapers that was issued after independence. 
15  Al alam the last copy 29, 5 , 1963. 



14 
 

issued in January 1953 to know the nature of the journalistic material which 

it was publishing. 

 Thru these copies we have that the size of the newspaper is the tabloid 

size, and was established in 1945, subscriptions 240 piaster for one complete 

year, 120 piaster for half a year and 60 piaster for three months. License 

owner and head of editing Ismael Al-atabani, Administration manager 

Abdeen Mahjoub, a daily political newspaper. 

 With such words its first page used to be issued daily, it used to assign 

the first page for the editorial essays, and news. It cared for the publication 

of a small photo for the Sudanese characters, we find in the first page the 

main article which is the ideas of Abdullah Mirghani and his remarks about 

the South: “Southerners do not want the separation”. other news that say, 

yesterday the meeting between the National Unionist party and the Socialist 

Republican was conducted and other news that say: “ the ministry’s agency 

for Sudan officers starts implementing  its projects”, and its published a 

small photo for the minister Alderdeiry Ahmed Ismael.  

 The second page was assigned for the advertisement and social affairs 

in addition to movies advertisements, post office department and railways. 

Its movies advertisements and air phone disks for Umkalthum songs, 

Mohammed Abdulwahab and Asmahan. 

 In the third page it publishes the South message in half a page, the 

other half is assigned for the advertisements, the fourth page is for sports and 

advertisements, the fifth page contain essays for the Sudanese scholars such 

as Dr. Makki Shebaika, and government advertisements. In the last page we 

find the other subjects which were published in the first page and 

advertisements. 



15 
 

 It is observed that part of the first page is assigned for Cairo message. 

Such as “Major General Najeeb statement concerning Sudan discourses”, or 

Egypt news, and a journalistic discourse with the Egyptian Endowments 

minister and ((Egypt will refuse the British project because it doesn’t 

achieve Sudan independence)). We also find essays from Britain  like “ the 

wisdom of the Sudanese has become clear and reached an agreement, so 

what is the attitude of Britain”,  that was in 13 January 1933 issue , in the 

third page of the copy  we find an essay entitled “ the colonization education 

in the South”. In the same copy it publishes an essay entitled “towards a 

New Sudan, and another one about the Sudanese women, of its writers is 

Taha Alreefi who writes a column daily, and Makki Shebaika and others. 

 It is clear that the newspaper used the modern Journalistic styles; it 

published the news, the journalistic discourse, the essay, the interview, 

publishes the photos, illustrations and caricature. It also depends on the alien 

news agencies like Reuters in spreading the international news, especially 

from Moscow and London. 

 If some considers that “AlraiAlam” enters within the independent 

press, but it was more in politics to the Unionist Party. 

Al- maidan Newspaper: 

 Al maidan Newspaper, the official spokesman of counter colonization 

from (Later the Communist Party) was issued in second of September 1954 

as half weekly in four pages of the small size. Price of the copy was twenty 

milliemes. Chief Editor was Hassan Altaher Zarrough16. 

                                                             
16 Graduated from Gordon, teacher department year of 1936, dismissed by body of knowledge from 
teaching because of he wrote assay incites on it to hatred of the English . He entered the first Parliament 
in the year 1954 about Graduates Circles, from realistic story pioneers in Sudan  
 



16 
 

 Babiker Mohammed Ali, Al Maidan Newspaper secretary during the 

period 1954 – 1958 says that “when AL maidan was established it didn’t 

have a special print which obligated it to transfer to a variety of print till we 

could attain a special print at the newspaper in 1957, but it wasn’t of that 

qualify to guarantee the newspaper continuity and its regular issuance. 

 The newspaper specified its policy and targets in one target which 

dismissal of the colonization, its essays focused around the independence, 

later it added another target which is the invitation for Marcisism, In its 

fourth year in its copy number of 10 November 1958 it declared “ that it was  

born to rise  the Marscism flag  for the sake of the far and adjacent nations 

targets”. It called for the national unity according to its issue of five of 

September 1958. “There is nothing in our peoples life that caused it harm 

mere than the National disagreements, and step through the development 

stairs unless Unity element was the crucial solution”. 

 The newspaper stopped during the military rule in the first of 

December 1958 for its issue of an essay criticizing the approval of the 

military rule for the acceptance of the American Aid to Sudan, and then it 

resumed issue in 19 December 1964 after return of the new parties’ life. In 

October 1964. In 23 February 1965 it was daily issued and declared about 

itself that it is issued as the official spokesman communist party, but it 

stopped in ten of December 1965 after the Communist Party was dissolved 

according to the decision of the Constituent Assembly. 

  It is observed that AL maidan Newspaper sympathized with Al-

Umma and the Unionist parties it called Al-Umma party to find the way that 

leads to independence and requested of Alsayed Ali Almerghani head of 

Alkhatmia to release the country from the military rule. In its statement of 

23 November 1968 (in the name of the expectations of the sons of this 



17 
 

country, we address your Excellency to save the country from the present 

condition). 

 Mohamed Mustafa Al-fakki chief editor of AL maidan in 1965 

justifies this situation “The communist Party does not refuse the alliance 

with circumstances, but refuses alliance with the sects”.17 

Al-akhwan Al-mslimeen (Muslims Brothers) Newspapers: 

(Al-akhwan Al-musclemen) newspaper was issued on behalf of the Muslims 

brothers’ sect in Sudan in 1952, and focused the lights on the Muslim 

brother’s activities in Egypt, circulated Al-sheikh Hassan Albanna thoughts 

and called for combat of the Marxist thought, in addition to it calling for the 

establishment of a religious political organization. 

 This newspaper was an introduction to another newspaper that 

appeared after independence in the name of “Almeethagh Alislami” 

Newspaper in 1964 

The southern Parties Newspapers: 

The issue of Southern Sudan newspapers was delayed “Mastafa 

Biwnj” one of the Southern Journalists (*) says that” the first newspapers 

issued in Southern Sudan was in 1947 by the Dinka Language entitled “Al-

mutarjim” and it was a missionary newspaper issued by the church. This was 

followed by school newspapers, like “Altabl magazine which was issued by 

the governmental Atared school, and supervised by Mr. Wadoul, the 

principal. Concerning the first Southern parties newspaper was the“ 

Vigilant” which was issued April 1965 in English. It was weekly issued in a 

small size “tabloid”, its chief editor was “Bona Malwal“. Although it 

declared itself to be independent, but there are many evidences pointing to 

the fact that it was expressing the Southern front Party’s thoughts. 
                                                             
17Al-nour Dafallah  , a former reference, page 49. 



18 
 

Chapter Four 

 

The Party’s press and the political issues before Independence: 

 The party’s press in Sudan originated as an informative party’s result, 

every party strives to influence the public opinion and gain new rules, 

depends the party’s thoughts and its leaders , and faces the challenges of the 

other party which competes it, the political circumstances in Sudan at that 

era and after the Second World War  was being conflicted by two factors, 

the first one was inclination towards Britain, its policies and raising the 

banner of independence of Egypt and Britain with access to a friendship 

with Britain after independence, this claim was adopted and defended by  

Al-Umma party and its leadership and expressed by the party’s newspapers 

whether “ Al-neel” or “ Al-Umma newspaper. Pertaining to the other factor 

it was unity with Egypt and defense of its National policy, this attitude was 

considered a union National attitude that disagrees with the British policy 

and agrees with all Nationalist stand of the politicians in Egypt, this attitude 

was adopted by the unionist parties in spite of the grading of unity  degrees 

with Egypt between unity and independence, and the establishment of 

private relations semi unionist with Egypt after independence, this was 

expressed by the unionist newspapers like “ Sout Al Sudan “ and “ Alalam “ 

and “AlrayAlam” which some researchers considers an independent 

newspaper that sympathizes with the unionist movement, some others it to 

be a unionist that wears an independent uniform. 

 Between this basic attitudes there appeared other parties attitudes with 

ideological tendencies, either religious or Marxist, and every newspaper 

calls for what the party calls for.  

 



19 
 

The Egyptian Sudanese Relationship: 

 But the conflict in the pre independence era between the party’s 

newspapers focused on the unionist newspapers and Al-Umma party 

newspapers “Sout Al Sudan articles focused on the defense of unity between 

Egypt and Sudan, assault of Britain and response to “Al-neel and Al-Umma” 

newspapers campaigns which used to describe unity with Egypt that it harms 

the country “ Sout al Sudan” responded by saying that” Egypt and Sudan are 

one body, and one physical body that all its parts will be affected if one part 

suffered pain. This phenomenon which was born with the down of history up 

to this date didn’t disappear ever at the worst of conflict and hatred because 

we find the reality of unity is clearer than the reality of separation18 

 It carried on assaulting the news the parties newspapers that one loyal 

to Al-Umma party in critical essays, assault campaigns between the two 

sides grew on. For example Al Neel newspaper would advise Sayed Ali    

Al-Mirghani to isolate himself from politics and participation in Al Sudan 

newspaper as protection for the religion sacredness  which he enjoys, using 

the same style “Sout Al Sudan” criticized the involvement of Sayed 

Abdurrahman Almahdi in politics, it said: “He, as a religions man should 

keep away in his esteemed location surrounded by the sacredness of 

religions leadership”19 Al Neel newspaper responded by saying: “whoever 

tries to separate religion from policy  he  just like who tries to interpret Islam 

on interpretation that does not come with its nature, and is not based on 

historical facts nothing is more striking as an example than the stand of 

Prophet Mohammed peace and prayers upon him  and his blissful Caliphs 

                                                             
18Sout Al-Sudan, Copy of date 14/12/1946  
19 (( Sout Al-Sudan, copy of date 10/4/1947  



20 
 

after him in administering the Islamic state in which they combined between 

political command and religious honesty”20.  

 The parties’ press was busy enough with the Egyptian Sudanese 

relationship, and according to our reference Al-Umma newspaper adopted 

the idea of separation from Egypt; in its issue of 7th February 1946 it said,             

“the Sudanese should think of the benefit of the country separated from 

Egypt and the other countries except within the limits of the positive 

neighborhood relationship and the mutual relationship. This comment was 

due to the occasion of the approach of the travelling of the Sudanese 

delegation to Cairo for negotiations in March 1946, and that was when the 

Egyptian government declared that it intends to negotiate in Britain to 

restudy 1936 treaty.  Al Neel newspaper said: “the agreement which we care 

for, and we would always care for it, is summed up firstly in independence, 

then federation, and not unity with Egypt, this target doesn’t mean the goal 

towards which the Sudanese parties were directed, which is having on 

abusing Egypt, but it means from play work through our own style to 

encounter our great responsibility in our country’s future.21 Then Sout Al 

Sudan’ newspaper which is opponent to the policies and thoughts of Al-

Umma party newspaper, encounters by saying that “the Egyptian people 

offered the world on unforgotten and hard lesson which has to be adopted by 

the other nations to attain its independence, so do not be unfair to it, the two 

respectable people would specify the category of elationship between their 

often the elimination of the colonization through the method which they 

would express them on”22. 

                                                             
20Alneel newspaper, copy of date 22/4/1947 
21 Al Neel, 6/3/1947. 
22Sout Al Sudan , Copy no 17/6/1946. 



21 
 

 “Sout Al Sudan” carries on – according to what Al Nour Dafallah 

mentions in his study of the Sudanese parties’ press and its stand of the 

National Unity, its defense of the Nile Valley Unity in its response to an 

article in Al-Umma newspaper article eintitled “ other flowers’ bundles we 

present to Mr. Mohammed Al-Khalifa Shareef” Sout Al Sudan says “ this 

strange is that the Shikh describes the brothers that they all called for the 

unity of the Nile Valley, they had formerly accepted slavery for Egypt, the 

sheikh had forgotten, or acted as forgetting at the same time his acceptance 

to the British colonization which was authenticated by the Sudanese 

government for the coming  twenty years.23 

 Sout Al Sudan continued on  its response to the campaigns of                   

Al-Umma party newspaper about the unity of Nile Valley when one of              

Al-Umma party prominent figures, who is Yagoub Osman, mentioned in an 

article in Al-Umma newspaper that he was not guided to an era of be it old 

or new of history eras in which a Nile Valley state was established, we say 

to him that unity of the Nile is a  scientific, historical and political reality, 

and not an individual one innovated by politics some months ago as 

expressed by Yagoub Osman.24, the unionist newspaper continues on its 

replying in its  next copies by saying ((the union as essential thought in 

solving the political case is the principle that chosen by the Sudanese whom 

are representing in their political parties and in Graduates  conference , only 

one party deviated from that, since Ustaz Yagoub Uthman, of the men of 

law, he is the most knowledgeable of all that the union in all its forms means 

the unity of the state’s headquarters between the two united states25))  

                                                             
23Sout Al Sudan issue no 19/6/1946 
24Sout Al Sudan, Copy  no 1/7/1946. 
25SoutAlsudan , copy of date 8/7/1946  



22 
 

 The severity of the press combats sky rocketed in the parties 

newspapers, especially among those who called for independence the 

followers of Al-Umma party, and those calling for unity with Egypt the 

followers of the unionists. ((These battles focused after the declaration of 

Sidghi – Befin26 protocol in October 1946. 

 The parties press dealt with this agreement thru comment, it said in 

issue dated 20th  October 1946 “ it is the calamity of time and cheating that 

such a well experienced man like Sidghi Pasha would come when Sudan is 

enjoying its current vigilance to expose to us the mastery of his people” , it 

accused him of playing by Sudan. In another article in issue dated 2nd  

November 1946 “Egypt seeks mastery for Sudan, it seeks it through London, 

this is a frank word because the circumstances requires frankness, whoever 

surrenders now would be like one who, through his own hands, writes 

slavery record against him and against all the next  future generations). 

 Concerning Al-Umma newspaper, it described Sidghi Befeen 

agreement as the new Egyptian thought, whereas the Egyptians adopted a 

new style, inferior to what they hide, they relied on the honeyed speech and 

romantic writings with which they attract the Sudanese to their traps which 

are already set, through which they would influence those who are mentally 

retarded, then they turn against there since they are the masters and the 

others are the slaves exercising torment and humiliation on them. 

 Due to this assault upon Egypt, Sout Al Sudan newspapers 

encountered “Al-neel“ and “Al-Umma“ newspapers and responded to what 

was mentioned by Al-Umma newspaper through some essays entitled (  
                                                             
26 It was a agreement between Ismael Sedghi prime minster of Egypt and Arnest Befeen the secretary of 
England, this agreement known as (bortokool Al-Sudan) and the two parties agreed according to it to 
following a policy the rounding in the unity frame between Egypt and Sudan under the Egyptian 
leadership, and it purposes is to achievement the Sudanese entertainment, developing their benefits and 
preparing them to self Rolling 



23 
 

Documents speech) and (the season’s Bomb). In all they were essays of 

criticism directed towards Alsayed Abdurrahman Almahdi for his 

involvement in politics. 

 The invitation from unification with Egypt cared on as an obsession to 

the Egyptians represented in their newspapers “Sout Al Sudan” and 

“Alalam” but after 23 July 1952 revolution, and after the declarations of 

Alsayed Ali Almerghani to the (daily telegraph) newspaper which was 

published by the independent Al ayyam newspaper in 14/15/ October 1954, 

Sout Al Sudan softened its defense to the idea of unity with Egypt. 

 Alsayed Almerghani had formerly mentioned through his statements 

that “Unity with Egypt deprives Sudan from the supremacy of its sons, and it 

is not our purpose to dissolve our characters in Egypt’s character, or handle 

it our affairs.27 

 This resulted into a severe assault by Al-Umma party newspapers 

against the unionist characters after they quit Al Sayed Al-Mirghani from its 

campaign, and described members of the Unionist National Party headed by 

Ismael Al Azhari as hired out. Al-Umma newspaper wrote in its issue dated 

22 October 1954 entitled “ from when did you get this? “ it says “ there is a 

question that we direct to leads of Egypt’s party in Sudan, and its rented 

press which was grown up by Egypt train money since 1946 and up to date. 

From where did you get these big salaries which are paid to you monthly, 

and from where do you get the price of the prints and papers, and how does 

your leader Azhari live after he quit service since 1945, and from where 

could he cover his accounts expenses in the Continental and shepherd. 

 Some historical sources say that the campaign which was led by               

Al-Umma party newspapers against the unionists, in addition to other 
                                                             
27  The former reference / page 69. 



24 
 

political factors which we don’t need to mention was a reason for Ismael 

Alazhari to agree with Alsayed Abdurrahman Almahdi and Alsayed Ali             

Al-Mirghani to declare the independence of Sudan from inside the 

parliament in 19 December 1955 away from Egypt and England, this is not 

an accurate conception because Egypt under the leadership of president 

Jamal Abdul Nasser offered the Sudanese the right of self-determination 

arising from the principles of 23 July revolution in freedom, national 

independence for  all people.  

The Origination of the Legislative Assembly 1948: 

Dr. Al-nour Dafallah mentions in his study that one of the issues 

around which the party’s debate and conflict is stirred is the constitutional 

grading represented the approval or disapproval of the origination of a 

legislative assembly that shoulders the political issues of the country as a 

step tankards self-autonomy28  Mohammed Omar Basher explains this issue 

by saying,“ when agreement between Egypt and Britain impossible, whether 

through negotiations or security council, the Sudanese government started 

implementing the plans it  set for the development of the constitution, it is 

true that those plans were negotiated since April 1946 after the travel of 

Sudan delegation to Cairo”29 

 The parties newspaper had different points of view towards this issue 

in accordance with the party’s policy pursued by the newspaper, 

disagreement between the party’s newspapers ran high “and the discussions 

and serious dialogue degraded to the standard of quarrels, and exchange of 

curses, and through a journalistic style that resulted, later, to the intrusion of 

the government authorities to reveal those disputes.  

                                                             
28 The former reference / page 71 
29Mohammed  Omer Basher History of the National Unity the Sudanese Homey Khartoum 1986. Page 227. 



25 
 

 The parties journalistic conflicts continued even after the origination 

of the legislative assembly, Al-Umma party newspaper welcomed the 

origination of the assembly and considered that “  step  forward that opens a 

news blooming era to the country” and distributed the project of the 

assembly’s law wholly in consecutive copies concerning Al-neel 

Newspaper. It said we accept the legislative assembly and the executive 

council because that achieves for the Sudanese some training which we wish 

for them, it also works to avoid the clear shortage of the constitution of this 

institution30”. It published in its copy issued 2nd March 1948 the complete 

text for the speech of the general governor “Rupert How” in the presence of 

the advisory council in which he requests the approval of the council to the 

legislation of the executive council and the legislative assembly. 

 Concerning (Sout Al Sudan) it opposed the origination of the 

legislative assembly and it said: “the origination of a legislative assembly 

and an executive council in this country didn’t achieve the desire of the 

majority of the Sudanese people, but according to our conception could have 

been considered a step forward to qualify the Sudanese to shoulder their 

country saffairs. but it is sorrowful that the conditions set for this assembly , 

and this council don’t make them proper representative for the conceptions 

and will of the people, and does not afford them the power and authority 

which make them a positive influential tools in the development of the 

country to establish democratic foundations that suit the current people’s 

circumstances(3).  

 This unit newspapers do not stop its assault upon the legislative 

assembly, and assigned essays entitled “ a non-new era” and ((freedom first 

and constitutions next)) which they were written by Mohammed Ameen 
                                                             
30Al-Umma , copy of 8th September 1948  



26 
 

Hussain expressing its objection to the legislative assembly and its 

subsidiary the executive council in issues of 29/6/, 1/7/, 2/7/1948, it carried 

its attack Al-Umma party entitled “ To Al-Umma Mercenaries”  and bravely 

face facts” in which it criticized the acceptance of Al-Umma party to the 

participation in the legislative  assembly, it said “ Alkhatmia is the people 

even Umma people did accepted that” , their target is all that benefits the 

people,  and the welfare of the country, the minimum that satisfies an 

ambitious people is to work for the establishment of a better future from its 

deteriorating present,  is to enjoy a proper representative in corporations and 

the councils which the government tries to make it speak on behalf of itself, 

a word that never surrenders to terrorist or oppression or the desire of those 

with feudal power who seeks to maintain their full power even if it is against 

the welfare of the country and its future31. 

 Also ((Al Ashigha newspaper)) the unionist stood against the 

origination of the legislative assembly, it described it as a toy brought by the 

colonizer until it diverts the attention of the people in these critical 

circumstances of the development of the issue whereas negotiations parts of 

the British started gathering, and the early signs of a fierce revolution began 

to gather in the horizon32. 

 Naturally, the stand of the unionist newspapers toward the 

establishment of the legislative assembly is a reflection of refusal of 

leadership of Ismael Al Azhari to the Unionist National Party for the 

establishment of the assembly which issued a statement in which it specified 

the stand of the unionists of the assembly legislation project law, with the 

following “the unionists refuse this project even if it come perfect, void of 

                                                             
31Sout Al-Sudan, copies 9,11,13/8/1948  
32Alashiga, copies 13,16,/3/1948  



27 
 

every error, because it disagrees with the national goals. Which is 

symbolized in the withdrawal of the British forces and elimination of the 

current administration, and the establishment of the Nile Valley state under 

the Egyptian crown33.  

 Al-Umma party newspapers didn’t stop attacking the unionist’s 

newspapers and responding to them; the Nile newspaper in its issue of 30 

October 1948 said, “Those who are calling for boycotting of the elections 

lack the sufficient courage. Al-Umma newspaper in one of its articles 

entitled “the comedy of the boycotting” described the legislative assembly as 

an efficient tool, and a decisive in the history of the political, economic and 

social history for the people of this country which can be used as a lifting 

apparatus which adds a new heavy weight to the national struggle movement 

for the sake of freedom and independence34. 

 In another site, Al-Umma newspaper launched an attack against “Sout 

Al Sudan “entitled “those Scared of the mate of people are the spoiled child 

of the condominium role in which it said “The owner of Sout al Sudan are 

the spoilt child of the two states of the condominium whom we were blessed 

with when we grew old, and after her despair to find craftsmanship in 

Africa. 

 Pertaining to the “ Nile Newspaper it carried on its campaign against “ 

Sout Al Sudan, it wrote a series of articles entitled “ The Lappet Speech“    

in which it described the owners of Sout Al Sudan newspaper as the animal 

that killed its owner while it trying to protect him. It said “The small narrator 

who described the independents as those who seize the opportunities  are the 

slave of the packets and are mercenaries  dummies, we say to the small 

                                                             
33Al-Umma: copies , 23/8/1948  
34Al-Umma copies 23/8/1948 



28 
 

clerks that those who seize the opportunities are those who see a profit in 

one side, or a specific issue or time to hurry to the profit site regardless of 

any consideration, when the Umma party appeared there was no chance in 

the nation to be grasped except the chance of the country’s future, but the 

sleeves of pockets are those who guide the armies of foreigners to conquer 

their country and kill their race, country and religion brothers, for noting 

except to fill their pockets with gold fertilizing to the decorated dummies 

speech, could it be that they moved the British from Sudan  to Egypt when 

the Sudanese rebelled against the colonizer,  or moved the British at the lead 

of their armies from Egypt to guide them along the road to act as of the 

column to eliminate Sudan  or did we find the British of the leadership site 

without our faith in a heritage or leadership.35 

 Al-Neel Newspaper carried on saying, “concerning the dummies that 

the British can move them as they like, they are the idols made by the British 

themselves, but we are a piece of the history of this country which is clearly 

visible to any eye, and does not move except by the revelation of our 

conscious”. 

 Al Neel concluded its series of essays by the title. ((Al Khatmia in  

their past and their present )  in which it accused Al Khatmia by cooperation 

with (Kitchener) army the conqueror of Sudan in 1898 in eliminating the 

people of Sudan headed by Alsayed Ali Almerghani. Its proof was in his 

assignment as an officer in the British army” then a spiritual leader after they 

paved the way to him by power and money. Thus the present of Alkhatmia 

was born, and came to them those seeking needs of the new rule and the 

opportunists of every group found refuge, they worked to combat                      

Al-mahadia ideology. Al Neel described the opposition of Sout Al Sudan for 
                                                             
35 Al Neel 20 August 1948. 



29 
 

the origination of the legislative assembly as a drama play with the target of 

assaulting the country, and its original leader instead of Sudan government. 

 Mr. Ahmed Mustafa says in his research about the political issues in 

the Sudan press  that as  response to this style which was adopted by the 

sectional party’s press in processing the legislative assembly issue,  the 

authorities found no way except to interference to  prevent those newspapers 

from adopting that performance, which completely stopped after Mr. 

Henderson calling , assistant admin. Secretary for political affairs summoned 

each of Sout Al Sudan and Al-Neel editors ((and requested them to stop 

those disputes which started threatening the public security; otherwise he 

will be obliged to withdraw the license of both newspaper36.)) 

Southern Sudan Crises and the Parties Press: 
 The British policy was keen during the era of Sudan occupation to 
separate Southern Sudan from its North. To implement that Britain took 
practical steps like encouragement of the missionary mission to the South, 
and the formation of a military forces in 1917 known as “ the equatorial 
battalion to replace the Northern battalion which lead the rebellion 
movement in august 1955, and  in 1918 Britain took two steps to achieve its 
target by separation of the South from the North, the first one was 
considering Sunday on official Holiday al through the South, and 
recommendation of the English language as an official language to the 
people of the South instead of the Arabic Language37. 
 In 1922 the law of the closed areas was issued, which provided 

Sothern Sudan area as restricted for the Northerners whether for the purpose 

of travel on business or for trade unless they obtain a license from the 

ministry of interior or the concerned commissioner of the province, also in 

1925 commerce legislation  was issued which stipulated the restriction of 

                                                             
36Alsayed Ahmed Mustafa, former reference page 74  
 
37 Read Mohammed Basheer, South Sudan, the Egyptian Authority for written and publishing, Cairo 1971  



30 
 

anyone who is not from the region from practicing business without  

obtaining a license that legalizes him to practice business in Southern Sudan 

provinces. 

 In 1930 Britain took other steps to confirm its goals; it transfer the 

Northern traders from the South and obstacle contact of the Southern tribes 

with the Arab tribes that were adjacent to them in Darfur and Kurdofan, 

cancelled the Arabian names and costumes, restricted the educational system 

only to the missionary delegations and isolated the northern administration 

and technicians from working in the South replacing them by Southerners. 

 In spite of the danger of these steps, the Sudanese press didn’t pay 

attention to it except later, it could be said that it was governed by the British 

occupation legislations, didn’t have sufficient information until the time 

when paid attention of the danger of these procedures then it started writing 

obtain the Southern issued. The informative studies register38.That the first 

newspaper that started writing about the Southern issue was (AL-Neel) 

newspaper in 1942, which called for the elimination of the barriers which 

were set between the divisions of the country. 

       It wrote in 16 June 1947 copy saying that.((the South as part of our 

country the duty of patriotism obligates us to adhere to it and not to ignore it,  

because the motive of patriotism obligates us to depend it with all power and 

take care of it so that it would cope with the modern city)), another time it 

wrote in copy of 19 March 1747 an article entitled“ Sudan is a unity 

unlivable to  be split, it said, “The government had worked for the 

development of Sudan, but it’s a development with conditions whereas its 

care for the North without the South has formed a great gap between the two 

parts of the country. 
                                                             
38AlnoorDafaa Allah, former reference page 92  



31 
 

 Al-neel newspaper focused through its essays about the South on the 

significance of spreading the Arabic language, and setting it in the 

educational curricula considering it the way that leads to the achievement of 

Sudan National Unity, it also requested the establishment of a charity society 

that participates in the spread of Islam in all parts of the South. 

 The parties press weren’t in disagreement in spite of its intellectual 

and political about the South, not only that but all newspapers united against 

the attitude of the secretary administer against the journalists when he used 

to treat in appropriately. 

 Mr. Ahmed Mustafa says in his research about the political issues that 

Juba conference resolutions resulted in the creation of a kind of disaffection 

and tension between the secretary administrator, Mr. Robertson and the 

Sudanese  press representatives, which he requested the journalists not to 

publish his answers to their questions in a press conference, and to be 

satisfied with the statement he delivered, he threatened the journalists that he 

will refuse concluding any press conference in the future if they insist on 

publishing his answers, but “ Sout Al Sudan newspaper asked about the 

reason  behind that. The Sudanese researcher, Mr.  Ahmed Mustafa, said 

that:“ This question has reflected the first knowledge of the Sudanese 

newspaper. The independent and the parties’ ones, later to the danger of the 

colonizers policy in the South, because it coped with the incidents of that 

year when the graduates conference submitted its famous memorandum 

which included in one of the items the request to stop the aid to the 

missionaries schools, unification of the curricula and education programs in 

the North and South39. 

                                                             
39 Ahmed Al mustafa , the political issues in Sudan press . former reference page 131   



32 
 

 After five years, Juba conference was convened in 12 and 13 of June 

1947* the conference issued resolutions of the establishment of a political 

unity between the North and South, and that the South can’t remain 

independent of the North, , in the conference Southern Sudan intellectuals 

declared their opposition of separation from the North. 

 The parties and independent press cared for the conference 

resolutions, Al Neel newspaper commented about it that all administrative 

and financial laws and legislations which will be issued by the legislative 

assembly will be opposed on all the country’s regions without segregation 

between them)) . 

 Next day which was 17 July 1947 the newspaper carried on through 

its articles entitled “the South conference” it said “Southern Sudan 

conference is the host significant incident that draw the situation of the 

citizens these days so it wasn’t strange that it was death with by all 

newspapers through research and exploration, because the policy of Sudan 

government towards the relationship of the South with the North was not, by 

hook or crook, that could bring tranquility. 

  

                                                                                                                                                                                     
*attend the south province governors conference and 17 of south leaders and education men also 6 from 
north , the moto was increase of federation unity    



33 
 

Chapter five  

The Regional Press and the Specialized Press  

(The Laborers’ Press) 

Firstly, the regional press: 

 Sudan come to know the regional press at an early time concerning 

the origination and development of the newspaper,((Aljazeera)) and 

development of the newspapers, “Aljazeera“ Newspaper at the central region 

appeared in 1942 to be synonyms to Aljazeera agricultural project. It was 

published in four pages of the medium size in English and Arabic, and is  

still being published. (The Vigilant) newspaper was also issued in the 

Southern region in 1953 to express the region’s activities, the cultures tribes 

and the conceptions of the political leaders in it, it was issued in a medium 

size, and was distributed in Juba, capital of the equatorial region, and in 

Khartoum where there are many of the Sudanese intellectuals and political 

leaders. 

 (Kurdofan) newspaper is considered of the important regional 

newspaper in the history and development of the Sudanese Press. It was 

established in 1945 and stopped in 1986. 

 (Al Goat Almusallaha) newspaper was also issued in 1971. 

Kurdofan Newspaper: 

 The first copy of Kurdofan newspaper was issued in the first day of 

November 1945 in 24 pages in the size of a monthly magazine, then after 

two years it was changed into a weekly magazine issued in 8 pages in 1965 

it was issued half weekly at Friday morning and Monday evening. In 1960 

its chief editor and fonder Alfateh Al Nour attained a license to issue it daily, 

and when press Nationalization resolution was issued in 1972 it started issue 



34 
 

from the press home and carried on that way until 1978, and in 1980 its 

property was shifted to the regional government until it stopped in 1986. 

 Kurdofan newspaper chose( the Tabaldi) tree as a sample for it .where 

this kind of tree grows in Kurdofan region, and adopted the phrase (Repair 

from the pyramid base hot from its peak) as a slogan. Its chief editor was 

Alfateh Al-nour since its establishment in 1945 until its nationalization in 

1972 it is he who established it as an independent regional newspaper, then 

after its nationalization, the editorial chiefs were Musa Almubarak, Dr.  

Jaafer M. Bakheit, Jaafer Abuhaj, Mohammed Uthman Abbas, Abdulghder 

Hajez, Ahmed Ismael Al-amrais and Hassan Nael who was the last chief 

editor of it before it stopped issuance in 1987. 

 Kurdofan newspaper significant role in projection of the regional 

incidents. Or its achievements it called for the establishment of a regional 

rule, and cared for forestation of the region and care for agriculture which 

the province council responded to, a high forestation committee was found 

and the tree festival in July of every year has become one of the well-known 

Kurdofan festivities. It also adopted the establishment of the regional rule 

since 1956 when it requested in one of its articles dated 13 November 1956 

the importance of the establishment of a regional rule. It said, “ we in the 

region don’t care much for the control rule and its command as such as the 

direct rule and its command which sees  our troubles and lives among us, 

and accordingly can diagnosis the disease and attain the medicine,  therefore 

the host way for coordination of the work in the provinces and the capital 

and, accordingly , tightly connecting Sudan for production, which is dividing 

Sudan into four states with a ruler for every state who shoulders the state’s 

affairs, and is supported by a specialized council in condition that it will be 

responsible in front of the central cabinet of ministers, thus Southern Sudan 



35 
 

is a state, and so is the east, west and North, and enough of the capital to be 

national at the appeal of the pyramid that adheres to the main lines of Sudan 

republic under the guard of a national legislative power “ The parliament”  

so that no power would dominate the other power. 

     The invitation of the regional newspaper was achieved in 1980 when the 

regional rule legislation and decentralization system in Sudan were issued. 

Sudan is divided into six regions so that they are governed un central rule , 

Khartoum was considered a national capital, then it is divided into nine 

states in the government of Omer Albasheer after the 30 June 1989 

movement, and the receipt of the military to the power from the parties. 

 Some of the Sudanese journalists participated in the editing Kurdofan 

newspaper like Basher Mohammed Saeed, Mohammed Ahmed Almahjoub, 

Abdullah Ryah, Mohammed Mukhtar Alasan, Ugail Ahmed Ugail, Ahmed 

Mutawalli Al-atabani, Ali Al-berair, Dr. Bakni Al-nahass, Dr. Yahya 

Mohammed, Abdulghder, Tawfeegh Saleh, Gibreer and others, either 

journalists or politicians who participated in the national or political life in 

Sudan.  

Al- A’amil AL-Sudani (Sudanese Worker newspaper) Newspaper 1964:  

It was issued by The Ministry of Culture and Information after the 

October Revolution in 1964 and it took the same former name of the Labor 

magazine. It was an official newspaper intended to encourage labor thought 

within the framework of the state’s policy, but it stopped after a few weeks. 

Al-A’mal (Labor) Magazine 1967: 

It was issued by The Ministry of Information and Labor in 1967. Its 

policy was limited to the spread of knowledge about the laws of trade unions 

and carrying out studies in that field. It offered opportunity to the labor and 

trade unions writers and effectively contributed to the designation of the 



36 
 

activities of trade unions and encouraged the cultural creativity. Also it was 

published outside the country. Although it stopped in 1970, but it had played 

an undeniable role in linking the workers to the reality of their country and 

increasing their awareness and public culture. 

Sout AL-haq (The Voice of Truth) 1972: 

After the October Revolution in 1964, the Trade Union of the workers 

in the Government Printing Press issued Almuarib “The Trainer” magazine 

and in 1972 the same body issued the magazine in under another name Soout 

Al-haq “the Voice of Truth”. The magazine focused on whatever related to 

the cultural and administrative events in the Printing Press and it conducted 

investigations related to laborers and with officials. It also focused on 

literature, sports and arts and gave considerable attention to presenting and 

showing the activities of other unions. 

Sout AL-Omaal (Workers’ Voice) newspaper: 

Labor Press era had been disrupted for several years until the attempt 

by the General Association of Sudanese Trade Unions to issue its own 

newspaper took place after 1970. But the attempt did not succeed. So, there 

had been no progress since 1967, as no any labor newspaper had been issued 

until the uprising of the 6th of April 1985. Then, the General Association 

began its quest again to issue a labor newspaper. It was able to release the 

first issue of “The Voice of Workers” on the fifteenth of November 1985. It 

was temporarily issued twice a month. Its Chairman of Board of Directors 

was Mr. Mohamed Osman Jammaa’ and the Edito-in-Chiefr was Bashir 

Abdel Ghani (the information and culture secretary in the Association)  

assisted by Ali Abu Zeid Ali, Khalid Altyb Fathelrahman , Farah Ahmed 

Saeed, Abdurrahman Gasm El-seid, Abdurrahman Abbas, Mohamed Al-said 

Salam and UmhaniYousuf Ahmed. 



37 
 

In its first publication’s editorial, the Voice of Workers called to 

adhere the objective and scientific word and called upon the workers to 

actively participate by highlighting the effort and work in the different fields 

and make all possible efforts to achieve prosperity. The newspaper issued 

only eight publications and then stopped as it lasted for only four months. 

During this short period, it had focused on the unity of the trade union 

movement and adopted the call for establishing the Union of Productive 

Forces. Its publication issued on the 15th of December 1985 indicated to the 

importance of the Union and its goals which are finding fair production 

relations, independence of trade union movement and the integration of the 

national unity and full fusion in the loyalty to the country. 

The newspaper contributed to the labor culture as it held a seminar on 

trade union law amended in 1977 in which a number of specialists and legal 

experts participated. It also published the discussions of the seminar in its 

publications of the 15th of November and the 1st of December 1985. Most 

important points discussed in the seminar was the abolition of the law as it 

was abolition of the legitimacy of the trade unions themselves. It also 

addressed with analysis and explanation and officials’ statements the laws of 

government pension and social insurance. It also focused on the issue of 

salary structure of the workers and women issues. 

 

 

 

 

 

 



38 
 

                                                             
 


